Sain ennen joulua tilaisuuden jatkaa Talents-projektiani ja päästä kuvaamaan yliluonnollisilla kyvyillä siunattua notkeusakrobaattia, Kalle Pikkuharjua. Olin aiemmin nähnyt Kallen kolmesti Sorin Sirkuksen joulushowssa, joten tiesin minkälaisesta lahjakkuudesta oli kyse. Rehellisesti sanottuna totesin jo heti ensimmäisessa esityksessä, että olisi mahtavaa päästä joskus kuvaamaan kyseistä taituria studio-oloissa.
Nyt muutamia vuosia myöhemmin toiveeni sitten toteutui! Ja kiitos siitä kuuluu toiselle – myöskin ilmiömäiselle – sirkustaitelijalle, Pinja Seppälälle, joka saattoi osapuolet yhteistyön pariin. (Ja kävimme myös Pinjan kanssa kuvaamassa lisää jo syyskuun aikana ja seuraava blogipostaukseni onkin taas hänestä. 😉 )
Aloimme Kallen kanssa suunnittelemaan kuvauksia ja kummallakin oli omia ideoita, joita haluttiin lähteä toteuttamaan. Aikaa varasimme kaksi tuntia ja kuten arvata saattoi, aika loppui pahasti kesken. Ehdimme kuitenkin ottaa 5-6 erilaista kuvasarjaa ja olimme kumpikin hyvin tyytyväisiä saatuihin kuviin. Toteuttamattomia ideoita jäi kuitenkin sen verran, että tulemme kyllä varaamaan studion uudelleenkin ja jatkamme siitä, mihin tällä kertaa jäimme. Tosin näiden kuvausten tumma/dramaattinen tyyli vaihtuneekin sitten joksikin aivan muuksi mikäli tämänhetkiset suunnitelmat toteutuvat…
Ainiin… Kuvaukset hoitui tuttuun tapaan Olympus E-M5III + M.Zuiko 12-100mm f/4 PRO -yhdistelmällä ja valoina tottakai pari Godox AD200:sta. Parissa kuvassa mukana myös Godox TT350o antamassa nk. rimlight-valoa mallin selkäpuolelle. Suurimmassa osassa kuvia kummankin AD200:n nokalla oli stripbox-mallinen softbox, mutta parissa käytin läpivalaistavaa sateenvarjoa varjojen pehmentämiseksi ja valon levittämiseksi kaikkialle.
Näiden ”sirkuskuvien” lisäksi otimme myös muutamia perinteisempiä kasvokuvia ja niiden kuvaamiseen käytin 12-100mm -objektiivin sijaan Sigman 56mm f/1.4:ää. Näitä kuvia en ole vielä saanut viimeisteltyä, sillä mallini ei ole vielä ehtinyt valita omia suosikkejaan, joten joudut nyt (ainakin vielä toistaiseksi) tyytymään vain näihin ei-niin-tavallisiin potretteihin, joita tämä ilmiömäinen mallini mahdollisti. 🙂
I received an early Christmas present as I got the opportunity to have a photo shoot with an amazing, almost supernatural contortionist, Kalle Pikkuharju for my Talents project. I had seen Kalle on stage three times before (in the Sorin Sirkus Christmas Shows) so I knew what he was capable of. And the first time I ever saw him perform I immediately thought it would be so awesome to have him do a photo shoot with me.
So… A few years later my wish actually came true! And it’s all thanks to my favorite, phenomenally talented circus artist Pinja Seppälä who has been in a studio with me twice already and introduced Kalle to me when I was asking for a suitable model/talent. And speaking of Pinja… We had another photoshoot already back in September but due to certain reasons I’ve only now began finishing the photos from that shoot and my next blog post will be about that. So stay tuned. 😉
After Pinja had introduced Kalle to me we started planning the shoot. We both had ideas we wanted to try and both got what we wanted. I had booked the studio for two hours and just as I suspected, time ran out. But we did get plenty of great photos and now we have a good reason to book the studio again for the two of us. I’m sure we’ll have another shoot in February or March. I’ll just have to think of a new theme for the next shoot as this time it was all about dramatic lighting. I had plans to shoot both dramatic AND high key portraits (on a white backdrop) but as I mentioned time ran out and I had to settle for only the darker ones (with gray backdrop).
I shot all the ”action” photos with my Olympus E-M5III and M.Zuiko 12-100mm /f PRO -combination with two Godox AD200s lighting the subject. For a couple photos I also used a Godox TT350o for rimlight. The AD200s had either stripboxes or shoot-through umbrellas attached to them – depending on the mood I wanted.
I also took a few traditional portraits (headshots) and for those I replaced my 12-100mm lens with the Sigma 56mm f/1.4 one. But my model hasn’t yet picked the ones he wants me to finish so I don’t have any of them to display here yet. So you’ll have to settle for the more uncommon portraits – at least for now.