Alkuvuodesta perustettu akrobatiaesityksiä tarjoava AMPI Entertainment (eli Amanda Attwood & Pinja Seppälä, jonka kanssa olenkin ollut jo useamman kerran kuvaamassa) tarvitsi promomateriaalia ja kyseinen duo päätyi valokuvaajavalinnassaan minuun, mistä olen edelleen erityisen kiitollinen ja iloinen. Varasin Nekalassa sijaitsevan nykyisen vakiostudioni Studio RAMAn käyttöömme 4 tunniksi ja menimme kuvaamaan.

Aloitimme session yksittäiskuvilla ilman sen kummempaa temppuilua – siis kirjaimellisesti. Eli ihan peruspotretit ensin erikseen ja sitten myös yhdessä. Näihin kuviin valittiin harmaa tausta. Itse esiintymiskuviin siirryttäessä tausta vaihtui harmaasta valkoiseen ja äärimmäisen taitava duo pääsi vihdoin esittelemään osaamistaan.

Ensimmäiset esiintymiskuvat otettiin paljaalla lattialla ilman ”välineistöä” ja näistä kuvista ao. esimerkkigalleriaan päätyi vain yksi otos. Tämän jälkeen mukaan tuli ensin käsilläseisontatelineet ja loppuun ”lollipop lyra” (=tankotanssitangon päähän kiinnitetty rengas).

Kuvauksissa käyttämäni kalusto oli ennestään tuttu aiemmista kuvauksistani. Studiossa kuvatessani mennään yleensä vakio-setupilla, mutta kuvattavista kohteista riippuu kumpaa suosikkiobjektiiveistani käytän ja miten salamavaloni asettelen. Koska nyt kuvattiin ihmisiä, Olympus M.Zuiko 12-100mm f/4 PRO IS sai väistyä OM System OM-5 -kamerani nokalta ja tilalle tuli Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH, joka on ilmiömäisen hyvä optisilta ominaisuuksiltaan. Koirakuvaukseen tuo ei vaan sovi kovinkaan hyvin rajallisen polttovälitarjontansa vuoksi ja siksi käytän tuota edellä mainittua Olympuksen lasia niissä touhuissa.

Valaistus tosiaan myös eroaa lemmikkikuvauksissa käyttämästäni, mutta ei itse laitteiden (2-3 kpl Godox Wistro AD200 -studiosalamaa) osalta vaan niihin kiinnitettävien muokkainten ja sijaintien puolesta. Tätä tekstiä kirjoittaessani kuvauksista on jo useampi kuukausi aikaa enkä enää muista mitä valonmuokkaimia käytin missäkin kuvassa, mutta oletettavasti valkoisen taustan kuvissa käytössä on ollut pari läpivalaistavaa sateenvarjoa mallien sivuilla.

Tummalla taustalla kuvatessani on valoa pehmentämässä ollut sateenvarjojen sijaan pari ns. stripboxia kameran kummallakin puolen. Tämä siksi, että stripboxeja käytettäessä valoa ei karkaa taustalle yhtä paljoa kuin sateenvarjojen kanssa ja silmiin muodostuvat heijastumat ovat kauniimman näköisiä.


Newly-formed AMPI Entertainment is a two-person act offering unique acrobatic performances. The duo consists of two incredibly talented women, Amanda Attwood & Pinja Seppälä. As they didn’t have proper marketing material and I had photographed Pinja many times before they chose me to shoot their first promotion photos. And I’m still happy and proud they did.

We began the photo shoot with basic portaits – together and separately. These shots were all taken with a gray backdrop without anything special. Just a simple setup and no tricks. Obviously that didn’t take long and we quickly moved on to show what they can do. The gray backdrop had to go and in came a far bigger, all-white ”backdrop”. I used quotationmarks as it was actually a white wall that is seamlessly attached to the floor so there will be no visible corners in the photos. This wall (its height and width) was the reason why we chose this studio as our location.

The first performance photos were taken without any props and you can only see one of those photos in the gallery below. After 3-4 different takes we first introduced handstand canes and we finished the shoot with a lollipop lyra.

The photo equipment I used should be already familiar to people who have read my blog posts before. There is no reason to make bigger changes when shooting in studio unless there is a certain look I’m after. Usually the biggest difference in my gear selection is based on what I’m shooting. For people I prefer my Leica DG Vario-Summilux 25-50mm f/1.7 ASPH lens and for pets my go-to lens is Olympus M.Zuiko 12-100mm f/4 PRO IS. The Leica is a superior lens optically but the focal length range is somewhat limited and therefore isn’t as versatile as the 12-100mm lens. But they do complement each other well and that’s why I keep ’em both. Of all my camera bodies I tend to use the most recent one and for now it’s the OM System OM-5.

For this shoot I also used a different lighting setup. With pets I tend to use the same setup everytime since it’s harder to pose and control the models but with people things change. As always, I used the Godox Wistro AD200 studio lights but the placements and diffusers/modifiers were different. Unfortunately it has already been months since our photo shoot and I can’t remember anymore which modifiers were used (and where & how) in each shot. But I’m pretty certain that I used my shoot-through umbrellas for the photos with the white backdrop.

For the gray backrop ones I used two stripboxes for two key reasons: 1) it is easier to control the light (not to spill on the backdrop) and 2) they make nicer catchlights to the eyes than shoot-through umbrellas.